BOOT begeleidt circulaire sloop vrachtgebouw van Schiphol

Aan de oostkant van de Kaagbaan, is in opdracht van Schiphol een enorm vrachtgebouw gesloopt. Negen jaar geleden liet Schiphol dit pand plaatsen om vervolgens te verhuren aan de vrachtafhandelaar. In 2018 is besloten om het gebouw te slopen en te vervangen door nieuwbouw. In 2018 is BOOT samen met Madaster door Schiphol Real Estate gevraagd om de hele circulaire sloop te begeleiden.

Materialeninventarisatie

Het gebouw wordt circulair gesloopt en gedemonteerd. Hierbij is het streven de vrijkomende materialen zo hoog mogelijk in de materiaalketen opnieuw te gebruiken binnen de kaders die het project biedt. Om circulair te slopen en te demonteren is het van groot belang dat de in het gebouw toegepaste materialen worden opgenomen en dat de eigenschappen die van belang zijn bij het opnieuw toepassen van de materialen worden vastgelegd. De inspecteurs van BOOT hebben alle materialen van het gebouw geïnventariseerd. Na de opname zijn alle materialen die vrijkomen in het materialendatabase van Madaster geplaatst.

Circulair aanbesteden

Voor de sloop en het demonteren heeft BOOT samen met de opdrachtgever de aanbesteding georganiseerd. Hierbij was het streven om de aannemer uit te dagen om het gebouw zo circulair mogelijk te slopen/ te demonteren en de materialen opnieuw hoogwaardig in bouwketen in te zetten. Vooraf is er een kijkdag georganiseerd voor de sloopbedrijven die wilden inschrijven. Hoe meer bedrijven konden hergebruiken, hoe beter ze bij de aanbesteding scoorden. Uiteindelijk won Lek Sloopwerken de aanbesteding met een opvallend aanbod. Het was een symbolisch bedrag van één euro voor Schiphol. Deze uitkomst bewijst dat circulair slopen voor veel gebouwen een mogelijkheid is die zorgt voor een nieuw verdienmodel voor de betrokken bedrijven.

Werkzaamheden BOOT

  • Materialeninventarisatie uitvoeren
  • Circulair aanbesteden begeleiden
  • Bestek schrijven
  • Kostenraming
  • Omgevingsmanagement
  • Toezicht op circulaire sloop en demontage

Update project:
Inmiddels is het volledige pand gedemonteerd en verhuisd naar de nieuwe locatie. Het gaat daarbij om 2.000 ton aan staalconstructie, circa 82.000 handmatig verwijderde schroeven, 15 betonnen trappen, 11.000 m² dakisolatie en 11.000 m² dakbedekking. Ook is er 16.000 ton aan beton verwijderd dat niet mee gaat naar de nieuwe locatie, maar dat wordt verwerkt in onder andere taxibanen op de luchthaven.

Van de demontage is een timelapse gemaakt, zie hieronder.

CO2-reductie
Het circulair demonteren van het vrachtgebouw heeft een reductie in CO2-uitstoot ten opzichte van recycling opgeleverd. Alleen al de demontage van de 2.000 ton zware staalconstructie heeft bijgedragen aan de reductie van ongeveer 3 miljoen kg CO2-uitstoot.

We kijken terug op een mooi en inspirerend project waarbij we opnieuw in praktijk gebracht is dat circulair slopen loont.

Dit project in het kort

Opdrachtgever Schiphol Real Estate
Uitvoering 2018 – maart 2020
Vakgebied Circulaire sloop,

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Ralph van Rees

06-53351275
jr.vanrees@buroboot.nl

Advies nodig?

Bel Ralph van Rees via 06-53351275 of stuur een mailtje

De kracht van BOOT is onze enorme diversiteit aan diensten. Van stedelijke ontwikkeling tot landelijk gebied. We werken in verbinding en in samenwerking met onze opdrachtgevers, innovatief en inspirerend. Ons doel: de ondersteuning bieden die de opdrachtgever nodig heeft.

Kees Boot
Directeur

Door op grote schaal informatie te verzamelen en inzichtelijk te maken, verlagen we de drempel voor veel partijen om serieus met circulair materiaalgebruik aan de slag te gaan.

Ralph van Rees
Projectleider Circulair

We worden gedreven door de hulpvraag van de klant.

Paulien de Ruiter
Directeur HR