BOOT begeleidt circulaire sloop vrachtgebouw van Schiphol
Aan de oostkant van de Kaagbaan, is in opdracht van Schiphol een enorm vrachtgebouw gesloopt. Negen jaar geleden liet Schiphol dit pand plaatsen om vervolgens te verhuren aan de vrachtafhandelaar. In 2018 is besloten om het gebouw te slopen en te vervangen door nieuwbouw. In 2018 is BOOT samen met Madaster door Schiphol Real Estate gevraagd om de hele circulaire sloop te begeleiden.
Materialeninventarisatie
Het gebouw wordt circulair gesloopt en gedemonteerd. Hierbij is het streven de vrijkomende materialen zo hoog mogelijk in de materiaalketen opnieuw te gebruiken binnen de kaders die het project biedt. Om circulair te slopen en te demonteren is het van groot belang dat de in het gebouw toegepaste materialen worden opgenomen en dat de eigenschappen die van belang zijn bij het opnieuw toepassen van de materialen worden vastgelegd. De inspecteurs van BOOT hebben alle materialen van het gebouw geïnventariseerd. Na de opname zijn alle materialen die vrijkomen in het materialendatabase van Madaster geplaatst.
Circulair aanbesteden
Voor de sloop en het demonteren heeft BOOT samen met de opdrachtgever de aanbesteding georganiseerd. Hierbij was het streven om de aannemer uit te dagen om het gebouw zo circulair mogelijk te slopen/ te demonteren en de materialen opnieuw hoogwaardig in bouwketen in te zetten. Vooraf is er een kijkdag georganiseerd voor de sloopbedrijven die wilden inschrijven. Hoe meer bedrijven konden hergebruiken, hoe beter ze bij de aanbesteding scoorden. Uiteindelijk won Lek Sloopwerken de aanbesteding met een opvallend aanbod. Het was een symbolisch bedrag van één euro voor Schiphol. Deze uitkomst bewijst dat circulair slopen voor veel gebouwen een mogelijkheid is die zorgt voor een nieuw verdienmodel voor de betrokken bedrijven.
Werkzaamheden BOOT
- Materialeninventarisatie uitvoeren
- Circulair aanbesteden begeleiden
- Bestek schrijven
- Kostenraming
- Omgevingsmanagement
- Toezicht op circulaire sloop en demontage
Update project:
Inmiddels is het volledige pand gedemonteerd en verhuisd naar de nieuwe locatie. Het gaat daarbij om 2.000 ton aan staalconstructie, circa 82.000 handmatig verwijderde schroeven, 15 betonnen trappen, 11.000 m² dakisolatie en 11.000 m² dakbedekking. Ook is er 16.000 ton aan beton verwijderd dat niet mee gaat naar de nieuwe locatie, maar dat wordt verwerkt in onder andere taxibanen op de luchthaven.
Van de demontage is een timelapse gemaakt, zie hieronder.
CO2-reductie
Het circulair demonteren van het vrachtgebouw heeft een reductie in CO2-uitstoot ten opzichte van recycling opgeleverd. Alleen al de demontage van de 2.000 ton zware staalconstructie heeft bijgedragen aan de reductie van ongeveer 3 miljoen kg CO2-uitstoot.
We kijken terug op een mooi en inspirerend project waarbij we opnieuw in praktijk gebracht is dat circulair slopen loont.
Dit project in het kort
Opdrachtgever | Schiphol Real Estate |
Uitvoering | 2018 – maart 2020 |
Vakgebied | Circulaire sloop, |
Advies nodig?
Bel Ralph van Rees via 06-53351275 of stuur een mailtje