Diensten / Chroom-6

Van chroom-6 onderzoek tot saneringsadvies

onze chroom-6 diensten

Bijdragen aan een veilige werk- en leefomgeving.

Chroom-6


Chroom-VI is een gevaarlijke stof. Helaas is de stof in het verleden veel toegepast. Sterker nog: in sommige situaties wordt het nog steeds toegepast. Chroom-6 komt altijd voor in een verbinding tussen verschillende elementen. De officiële schrijfwijze van de stof is Chroom-VI. Voor de leesbaarheid hanteren wij chroom-6. In het verleden is Chroom-6 op vele manieren toegepast, bijvoorbeeld in coatings voor de conservering van metalen. Ook is het toegepast in betonnen en houten bouwmaterialen. Bij het bewerken, aanpassen of verwijderen van deze coatings kunnen er chroom-6-verbindingen vrijkomen. Ook bij de bewerking van de bouwmaterialen (van bijvoorbeeld bruggen/kunstwerken, hekwerken, voertuigen, vaartuigen en stalen constructies) kan dit gebeuren.

Onze diensten op gebied van
Chroom-6:


Chroom-6 onderzoek


Waarom onderzoek naar chroom-6?
Chroom-VI is een gevaarlijke stof. Helaas is de stof in het verleden veel toegepast. Sterker nog: in sommige situaties wordt het nog steeds toegepast. Chroom-6 komt altijd voor in een verbinding tussen verschillende elementen.. De officiële schrijfwijze van de stof is Chroom-VI. Voor de leesbaarheid hanteren wij chroom-6. In het verleden is Chroom-VI op vele manieren toegepast, bijvoorbeeld in coatings voor de conservering van metalen. Ook is het toegepast in betonnen en houten bouwmaterialen. Bij het bewerken, aanpassen of verwijderen van deze coatings kunnen er chroom-6-verbindingen vrijkomen. Ook bij de bewerking van de bouwmaterialen (van bijvoorbeeld bruggen/kunstwerken, hekwerken, voertuigen, vaartuigen en stalen constructies) kan dit gebeuren.

Eigenaren van bovengenoemde constructies of gebouwen zijn vanuit de Arbowetgeving verantwoordelijk voor het veilig werken in en aan deze constructies of gebouwen. Deze verantwoordelijkheid geldt voor alle medewerkers, aannemers of andere gebruikers. Om aan deze Arbowetgeving te kunnen voldoen, is het belangrijk te weten of de betreffende constructies en gebouwen Chroom-6 bevatten. Een Chroom-6-onderzoek geeft hierin inzicht.

Wanneer onderzoek naar chroom-6?
Bij bewerking van chroom-6-houdende coatings, stoffen en toepassingen kan Chroom-VI vrijkomen. Chroom-6 in stof-, rook- of dampvorm is schadelijk voor de gezondheid. Niet voor niets is de grenswaarde voor chroom-6 in de lucht recent verlaagd en voegde het Ministerie van SZW chroom-6 toe aan de lijst van kankerverwekkende stoffen. Wanneer de opdrachtgever vermoedt dat er sprake is van chroom-6 vervuiling tijdens werkzaamheden aan gebouwen of constructies, adviseren wij om direct contact op te nemen met dé chroom-6 deskundige van BOOT. Ook als er (vermoedelijk) in het verleden chroom-6 is toegepast, raden wij aan om een onderzoek te laten uitvoeren.

Projectreferentie NS / Chroom-6

Analyseren en adviseren


BOOT brengt het chroom-6 probleem in kaart op locatie door middel van een Chroom-VI inventarisatie. Aan de hand van een scanmethode worden de aanwezige elementen in de oude verflagen vastgesteld. Van chroomverbindingen tot aan zware metalen zoals lood of zink. Als wij tijdens de meting chroomverbindingen vinden, dan vervolgen wij direct met een sneltest die binnen enkele minuten sporen van chroom-6 aantoont of uitsluit. Indien nodig of gewenst, nemen wij verfmonsters van het object om deze vervolgens verder te onderzoeken in ons laboratorium. Met de verfmonsters kunnen wij de hoeveelheid chroom-6 in de verflagen meten. Zo kunnen wij de eigenaar van het gebouw of de constructie nog gerichter te adviseren. Vooraf maken wij een kostenopstelling in de vorm van een vrijblijvende offerte.

Projectreferentie NS / Chroom-6

Advies nodig?

Bel Reneé Lubbers via 06-27836200 of stuur een mailtje

De kracht van BOOT is onze enorme diversiteit aan diensten. Van stedelijke ontwikkeling tot landelijk gebied. We werken in verbinding en in samenwerking met onze opdrachtgevers, innovatief en inspirerend. Ons doel: de ondersteuning bieden die de opdrachtgever nodig heeft.

Kees Boot, Directeur, BOOT

Door op grote schaal informatie te verzamelen en inzichtelijk te maken, verlagen we de drempel voor veel partijen om serieus met circulair materiaalgebruik aan de slag te gaan.

Ralph van Rees, Projectleider, Circulaire Sloop

Samen met een collega zijn we gecertificeerd dronepiloot en voeren we allerlei metingen uit met onze eigen drone

Carl Lankveld, Teamleider Geo-informatie

We worden gedreven door de hulpvraag van de klant.

Paulien de Ruiter, Officemanager

BOOT

Bodem is op geen enkele locatie hetzelfde en daarom complex. Voorafgaand aan een bouwproces dient er bepaald te worden of bodemsanering noodzakelijk is.

Elias Mendels, Milieukundig medewerker

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.